Scenariusz lekcji "Bez pracy nie ma napięcia"

Fizyka, III etap edukacyjny

Temat : Bez pracy nie ma napięcia.

Treści kształcenia

Fizyka, 4.8: [Uczeń] posługuje się (intuicyjnie) pojęciem napięcia elektrycznego; Informatyka, 6.1: [Uczeń] wykorzystuje programy komputerowe, w tym edukacyjne, wspomagające i wzbogacające naukę różnych przedmiotów.

Cele zoperacjonalizowane

Cel ogólny: zrozumienie istoty napięcia prądu, będącego w istocie równoważnym ilorazowi pracy sił pola i wartości ładunku

Uczeń opisuje przepływ prądu w przewodnikach jako ruch elektronów swobodnych
posługuje się intuicyjnie pojęciem napięcia elektrycznego
wie jakie wielkości związane są z napięciem prądu elektrycznego, zna ich symbole oraz jednostki
wie, że źródło napięcia jest źródłem energii elektrycznej
wie jakie są przykłady źródeł napięcia elektrycznego
wie jakie przyrządy pomiarowe, symbole, jednostki, wzory i zależności związane są z wielkościami opisującymi napięcie

Nabywane umiejętności

Uczeń umie wyciągnąć wnioski z obserwacji
umie wyjaśnić o czym informuje napięcie elektryczne
umie rozwiązać proste zadanie z zastosowaniem wzoru na napięcie elektryczne
projektuje prosty arkusz kalkulacyjny
wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego
formatuje zawartość komórek arkusza
drukuje wykonany przez siebie arkusz
zapisuje pliki w wyznaczonym miejscu
nabywa umiejętności samodzielnej pracy, obserwacji zjawisk fizycznych, stawiania pytań i poszukiwania odpowiedzi na nie
potrafi zainstalować program użytkowy i znaleźć instrukcje dotyczące jego obsługi

Kompetencje kluczowe

Etapy lekcji

  • Wstęp
  • Przebieg zajęć
  • Podsumowanie lekcji
  • Środki dydaktyczne

    Metody nauczania

    Formy pracy

    ZAŁąCZNIKI DO SCENARIUSZA

    ZAŁąCZNIK NR 3 – KARTA PRACY

    GRUPA   A

    Praca  sił pola (W)

    Ładunek elektryczny (Q)

     

     

     

     

     

    2,5

    0,01

    5

    0,01

    7,5

    0,01

    10

    0,01

    12,5

    0,01

    15

    0,01

    17,5

    0,01

    20

    0,01

    Uwagi:
    - dane należy wprowadzić ręcznie do arkusza
    - dane liczbowe należy sformatować w arkuszu kalkulacyjnym jako Kategoria: Liczby
    - liczby należy globalnie sformatować do 2 miejsc po przecinku

    - opcjonalnie można wykonać w arkuszu wykres zależności Napięcia od Pracy
    - opcjonalnie można dane wprowadzić z pliku Word poprzez Copy, Paste
    - opcjonalnie można użyć adresowania bezwzględnego dla wartości Q

     

     

     

    ZAŁąCZNIK NR 3 – KARTA PRACY

    GRUPA   B

    Praca  sił pola (W)

    Ładunek elektryczny (Q)

     

     

     

     

     

    2,5

    0,1

    5

    0,1

    7,5

    0,1

    10

    0,1

    12,5

    0,1

    15

    0,1

    17,5

    0,1

    20

    0,1

    Uwagi:
    - dane należy wprowadzić ręcznie do arkusza
    - dane liczbowe należy sformatować w arkuszu kalkulacyjnym jako Kategoria: Liczby
    - liczby należy globalnie sformatować do 2 miejsc po przecinku

    - opcjonalnie można wykonać w arkuszu wykres zależności Napięcia od Pracy
    - opcjonalnie można dane wprowadzić z pliku Word poprzez Copy, Paste
    - opcjonalnie można użyć adresowania bezwzględnego dla wartości Q

     

     

     

    ZAŁąCZNIK NR 3 – KARTA PRACY

    GRUPA   C

    Praca  sił pola (W)

    Ładunek elektryczny (Q)

     

     

     

     

     

    25,5

    0,55

    50,5

    0,55

    75,5

    0,55

    100,5

    0,55

    125,5

    0,55

    150,5

    0,55

    175,5

    0,55

    200,5

    0,55

    Uwagi:
    - dane należy wprowadzić ręcznie do arkusza
    - dane liczbowe należy sformatować w arkuszu kalkulacyjnym jako Kategoria: Liczby
    - liczby należy globalnie sformatować do 2 miejsc po przecinku

    - opcjonalnie można wykonać w arkuszu wykres zależności Napięcia od Pracy
    - opcjonalnie można dane wprowadzić z pliku Word poprzez Copy, Paste
    - opcjonalnie można użyć adresowania bezwzględnego dla wartości Q